Suzuki
LT-F4WDX Kingquad
1991-1998
LT-F300F Kingquad
1999-2004

Suzuki LT-F 4WDX 4x4 Kingquad na rynek szwedzki, fot.: wyd.Clymer

Suzuki LT4WDX Kingquad, fot.: b/d

 

Rysunki złożeniowe / katalog częśc LT-F4WDX

Rysunki złożeniowe / katalog części LT-F300F

Książka napraw - tylko silnik (plik ponad 250MB!)

 

LT-F4WDX & LT-F300F KINGQUAD

Kiedy zaprezentowano pierwszego Kingquada w 1991 był jednym z najbardziej zaawansowanych quadów użytkowych. Miał wiele rewolucyjnych rozwiązań jak na tamte czasy. LT-F4WDX (później również LT-F300F) oparty był na popularnym i dobrze znanym z wszechstronności QuadRunner’ze 4WD. Silnik o zwiększonej do 280ccm pojemności posiadał doskonały moment obrotowy przy niskich i średnich prędkościach obrotowych. Kombinacja większego silnika, w pełni niezależnego zawieszenia (IRS) i innowacyjnej blokady przedniego mechanizmu różnicowego, 18 przełożeń  (w tym 3 wsteczne), napędu na 2 lub 4 koła zapewniała KINGQUAD’owi wielką wszechstronność. Kingquad 300 to prawdziwy wół roboczy, na dodatek komfortowa i łatwa w obsłudze maszyna. Ten ATV to jeden z najbardziej wszechstronnych quadów na rynku - zapewniał taki poziom komfortu jazdy i własności użytkowych jaki nadal budzi szacunek

Zespół napędowy

Najwybitniejszą rzeczą Kinga jest uniwersalność jego zespołu napędowego. Trzy przełożenia do wyboru pozwalają  zmienić sposób wykorzystania napędu. Niebieski uchwyt z lewej strony zbiornika pozwala dokonać korekty tych napędowy. Do wyboru jest napęd na 2 koła, 4 koła i blokada przedniego mechanizmu różnicowego. Można mieć pewność, że ten quad wyjedzie z każdej opresji. Większość ATV na rynku nie ma tylnego mechanizmu różnicowego, dlatego nie są one dopuszczone do użytkowania na drogach publicznych. Tak samo jest z LTF’em.  Napęd 2x4 może być najlepszym wyborem przy jeździe po stosunkowo suchym, płaskim terenie z możliwością holowania lekkiej przyczepy. W odróżnieniu od innych ATV, które może mają stały napęd 4x4, wybór 2x4 oferuje możliwość zabawy – jazda z poślizgiem na mokrej trawie i innych sytuacjach, takich jak luźny żwir. W przypadku wyboru napędu 4x4 może okazać się, że jedno z przednich kół jest niezdolne do wykonania powierzonego zadania – ciągnięcia. Można w takiej sytuacji utknąć – winny temu jest przedni mechanizm różnicowy . Aby naprawić ten błąd, wystarczy przestawić dźwignie blokady przedniego dyferencjału. Dzięki temu wszystkie 4 koła wykonują swoje zadanie. Mimo, że funkcja ta wydaje się bardzo dobra, to jednak ze względu na kłopoty w kierowaniu może być używana tylko w pozycji bardzo niskich przełożeń (Super Low), ale dzięki niemu można wyjechać z błota, na strome podjazdy i umożliwia holowanie ciężkiej przyczepy. Dodatkowo maszynę można wyposażyć w wentylator chłodzący silnik (wyposażenie standardowe na rynku szwedzkim) zabezpieczający przed przegrzaniem w ekstremalnych warunkach.

Skrzynia przekładniowa.  

15 biegów do przodu i 3 biegi wsteczne daje łącznie 18 różnych przełożeń. To stanowczo więcej niż u konkurenci. Za pomocą dźwigni niebieski po prawej stronie centrum dowodzenia, można wybrać jedno z 3 przełożeń (H, L SL) a na każdym można wykorzystać 5-stopniową skrzynię biegów. Zakresy obejmują Jazda po szosie (max 76km/h), Jazda terenowa (max 55km/h) i Jazda bardzo wolna (max. 25km/h). W przeciwieństwie do quadów innych marek (np. Honda) wybór biegu wstecznego jest bardzo prosty i przejrzysty – wystarczy ustawić skrzynię biegów w pozycji Neutral - zaświeci się wówczas zielona kontrolka - i pociągnąć czerwoną dźwignie ku sobie. Zaświeci się czerwona kontrolka i zależnie od wyboru przełożenia (H, L, SL) można szybko lub wolno cofnąć.  

Zawieszenie

Zawieszenie King Quad’a jest całkowicie niezależne. Z przodu pracują podwójne wahacze typu A. Skok zawieszenia wynosi prawie 100mm.  Aby zwiększyć zdolność dostosowywania zawieszenia, Suzuki zastosowało amortyzatory z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyn (w zależności od stylu jazdy i terenu). Jazda jest komfortowa i bardzo stabilna (szczególnie w terenie).

 Holowanie

Zdolności holownicze tego ATV są bardzo duże. Jeden z użytkowników opisał to w ten sposób.

Producent deklaruje, że pojazd może ciągnąć przyczepę o masie całkowitej do 786 funtów. Ponieważ prowadzę gospodarstwo agroturystyczne i quad jest często wykorzystywany do ciągnięcia przyczepy, postanowiłem sprawdzić jego możliwości. Na podwórzu stała przyczepa ciągnikowa o masie około 1500 funtów. Przyczepa była załadowana – łącznie ważyła ok. 7900 funtów. Ze względu na ciężar zastosowałem najniższe przełożenie, napęd na 4 koła i blokadę mechanizmu różnicowego. Suzuki bez większych problemów ruszyło do przodu. Mimo uniwersalnego bieżnika opon, nie było większego kłopotu z trakcją. Uwaga dla wszystkich – nie zanotowano żadnego uszkodzenia w trakcie tej próby!. Po opróżnieniu przyczepy  bez problemu odholowałem ją i to po mokrej trawie pod górkę o 35 stopniowym nachyleniu.  Wątpię, że jakikolwiek inny quad może pochwalić się taką wydajnością”.

Dane techniczne

Charakterystyka ogólna

moc maksymalna

22KM przy 7000rpm

max. moment obrotowy

b/d

rozruch

elektryczny lub ręczny (tzw. szarpanka)

zawieszenie przednie

podwójne wahacze typu A, 2 amortyzatory z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny

zawieszenie tylne

niezależne wahacze, 2 amortyzatory z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny

skrzynia biegów

mechaniczna 5-stopniowa z biegiem wstecznym , reduktor 3-stopniowy włączany ręcznie, napęd 2WD, 4WD, 4WD z blokadą dyferencjału

Przełożenia:

 

przełożenie pierwotne

3,150

przełożenie wtórne

1,125

I bieg

3,083

II bieg

1,933

III bieg

1,388

IV bieg

1,095

V bieg

0,913

wsteczny

2,833

przełożenie końcowe

 

szosa (HI)

1,112

teren (LO)

1,480

ciężki terena (SL)

3,176

napęd tylny

zintegrowany z silnikiem, bez mechanizmu różnicowego.

napęd przedni

z możliwością dołączenia oraz blokady mechanizmu różnicowego

zapłon

CDI, bezstykowy

sprzęgło

mokre: pierwotne odśrodkowe 21500-19B70 (automatyczne), wtórne wielopłytkowe

przeniesienie napędu

wałki z przegubami krzyżowymi

zasilanie

gaźnik podciśnieniowy Mikuni BST31SS (19B8 - 1991-1993, 19B9 - 1994-1995)

rama

stalowa

hamulce

bębnowe

przód

2x hydrauliczne 165mm

tył

1x mechaniczny 165mm

 

Ogólna specyfikacja zespołu napędowe

typ / liczba cylindrów / rozrząd

4-suwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, chłodnica oleju (wydajność 3100kcal/h), rozrząd SOHC, 2 zawory na cylinder, system TDCC (Twin Dome Combustion Chamber)

średnica x skok

68,5 x 76,0 mm

pojemność

280ccm

stopień sprężania

8,9:1

smarowanie

ciśnieniowe z mokrą miską olejową, filtr siatkowy na smoku oraz wymienny filtr papierowy, napęd pompy łańcuchem od wału korbowego

ciśnienie w układzie smarowania

10-40psi przy 3000rpm i 60st.C

przełożenie napędu pompy oleju

1,566

łożyskowanie wału

2x tocznie

średnica zaworów

 

dolotowy

33mm

wydechowy

28mm

sprzęgło odśrodkowe - załączanie

 

rozpoczęcie

1700-2100rpm

całkowite załączenie

3100-3700rpm

 

VIN Suzuki ATV

Rok / model

oznaczenie modelu

numer silnika

numer ramy

1991

LT-4WDXM

K403-

JSAAK42A M2100001-...

1992

LT-4WDXN

K403-

JSAAK42A N2100001-

1993

LT-4WDXP

K403-

JSAAK42A P2100001-

1994

LT-4WDXR

K403-

JSAAK42A R2100001-

1995

LT-4WDXS

K403-

JSAAK42A S2100001-

1996

LT-4WDXT

K403-

JSAAK42A ....

1997

LT-4WDXV

K403-

JSAAK42A ....

1998

LT-4WDXW

K403-

JSAAK42A ....

Wymiary

długość całkowita

 

LT-F4WDX

2060mm

LT-F300F

2080mm

szerokość całkowita

 

LT-F4WDX

1200mm

LT-F300F

1130mm

wysokośc całkowita

 

LT-F4WDX

1085mm

LT-F300F

1140mm

rozstaw osi

1165mm

prześwit

210mm

wysokość siedzenia

 

LT-F4WDX

775mm

LT-F300F

810mm

skok zawieszenia przedniego

85mm

skok zawieszenia tylnego

95mm

min. promień skrętu

 

rozstaw kół

przód

800mm (?)

tył

800mm (?)

kąt skrętu (prawo/lewo)

b/d

zbieżność (przy obciążeniu ok. 80kg)

15-21mm

Masy

masa sucha

 

LT-F4WDX

274kg

LT-F300F 1999r

268kg

LT-F300F 2000-2001

280kg

Nośność

177kg

obciążenie bagażnika przedniego

30kg

obciążenie bagażnika tylnego

60kg

obciążenie haka holowniczego

b/d

zdolność ciągnięcia przeczepy

410kg

ogumienie

przód

tył

rozmiar / typ

24x8-11 bezdętkowe

25x10-12 bezdętkowe

marka (fabrycznie Dunlop KT164)

Dunlop KT962

Dunlop KT405C

ciśnienie (na zimno)

30kPa

27,5kPa

paliwo

benzyna bezołowiowa min. 85 oktan

zbiornik paliwa

 

pojemność całkowita

12,0 litrów

rezerwa

2,0 litry

Olej silnikowy

np: Valvoline 4T, Castrol GPS

klasa jakości

min. SF lub SG

klasa lepkości

SAE 10W40

pojemności

3860ml

wymiana z filtrem

3600ml (filtr 16510-25CD0 np: Meiwa S3008;  Hiflofiltro HF132; Emgo 10-55500)

wymiana bez filtra

3500ml

Czujnik temperatury oleju

 

włączenie

160st.C

wyłączenie

140st.C

olej w przednim dyferencjale

 

typ

olej przekładniowy

klasa lepkości

SAE90 GL-5

pojemność

150ml

przekładnia tylna zintegrowana z silnikiem

 

typ

olej silnikowy

klasa lepkości

SAE10W40

pojemność

jak opisano wyżej (w silniku)

Akumulator

12V 20Ah 33610-24580 np: Y50-N18A-A lub YTX24HL-BS   (katalog firmy Yuashal)

Alternator

trójfazowy 220W przy 5000rpm

Świece zapłonowe

 

USA

NGK D7EA

Kanada

NGK DR7EA

przerwa na elektrodzie

0,6-0,7mm

obroty biegu jałowego

1400-1600rpm

wkręt ilości mieszanki wykręcony o ... obr.

2 5/8 (gaźnik 19B8, 19B9)

luzy zaworowe

regulowane śrubkami

ssące

0,03-0,08mm

wydechowe 1991-1994

0,13-0,18mm

wydechowe 1995-1998

0,17-0,20mm

ciśnienie sprężania

 

standard

1000-1400kPa

minimum

800kPa

długość łańcucha rozrządu

108 ogniw 12760-19B71

wymiana łańcucha rozrządu - dł. 21 ogniw

>=129mm

luz na lince gazu

0,5-1,0mm

poziom pływaka

12,5-13,5mm

minimalna długość szczotek rozrusznika 6mm

reflektor przedni

12V 30/30W

światło tylne

12V 5W

kontrolki

12V 3,4W

bezpieczniki

1x 15A i 1x 20A

 

Momenty dokręcania śrub i nakrętek (Nm)

nakrętki głowicy cylindra 8mm

21-25Nm (280ccm)

nakrętki głowica - cylinder 6mm

7-11Nm

nakrętki cylinder - blok 6mm

7-11Nm

śruba otworu rewizyjnego (zapłon) 17mm

20-25Nm

śruba spustowa oleju silnikowego

18-23Nm

nakrętki rura wydechowa - głowica cylindra

9-12Nm

śruba rura wydechowa - tłumik

18-23Nm

śruby mocujące tłumik

18-28Nm

łożysko koła 30x55x13mm

 Zdjęcia

Suzuki LT-F4WDX Kingquad 300 4x4 w łatwy sposób można odróżnić od produkowanego w tym samym czasie LT-F4WD o mniejszej pojemności po np. większych tylnych kołach i mocowaniu obręczy 5-cioma zamiast 4-ma śrubami, fot.: atvriders.com

Suzuki LT-F300F Kingquad w produkcji od 1999r, fot.: broszury reklamowe

Kingquad 300 oferowany na rynku australijskim z 2004 roku - fot. b/d


 


 


 


 

Prospekt Suzuki Kingquad 300

Prospekt Suzuki LT-F300F

Dodatkowe dane serwisowe

2501.jpg2508.jpg

 

eeee.jpgdddd.jpg

23.jpg24.jpg

 

Ustawienie sprzęgła


Ustawienie pływaka


Przeglądy:

wymiana oleju silnikowego - co 1000km lub co 3 miesiące

wymiana oleju w przednim dyferencjale - co 2000km lub co 6 miesięcy

czyszczenie filtra powietrza - co 1000km lub co 3 miesiące

regulacja luzów zaworowych - co 1000km lub co 3 miesiące

sprawdzenie regulacji sprzęgła - co 2000km lub co 6 miesiące

kontrola układu hamulcowego - co 1000km lub co 3 miesiące

kontrola dokręcenia śrub i nakrętek - co 1000km lub co 3 miesiące

 

2505.jpg2506.jpg2507.jpg

 

Lata produkcji:

LT-F4WDX – 1991-1998

źródła: wyd. Clymer oraz wyd.Suzuki 99500-42059-01E