Honda
TRX450 S/ES Foreman
1998-2004

trx450.jpghonda-1998-foreman-es-4x4.jpg

 

Gdy zadebiutowała w roku 1998 w Stanach Zjednoczonych, Honda Foreman TRX 450 S/ES uważana była za jeden z najnowocześniejszych i najsilniejszych czterokołowców na świecie. Dziś zalicza się ją co najwyżej do klasy średniej segmentu quadów użytkowych, a jej niegdysiejsza innowacyjność uznawana jest za prymitywizm, który - skądinąd - stanowi obecnie jej największą zaletę.

Użytkownicy Foremanów 450 zgodnie twierdzą, iż jest to maszyna niezwykle wytrzymała i niezawodna. Z końcem lat 90. Foreman uchodził za cudo techniki (zdobył nawet prestiżowy tytuł "ATV of the Year", przyznawany przez amerykański "ATV Magazine"). Dysponował nie tylko jednym z najmocniejszych silników w klasie czterokołowców, ale i nowoczesnym układem napędowym na cztery koła. Kierowca sterował biegami manualnie (TRX 450S) bądź elektronicznie (TRX 450ES), za pomocą przycisków umieszczonych w manetce. System ES(P) - Electric Shifting (Program) - umożliwiał sekwencyjną zmianę biegów (jak w skrzyni typu tiptronic).

Foreman do dziś ma wielu fanów. Jego piętą achillesową pozostają hamulce, które czasem ironicznie są nazywane spowalniaczami. Do wnętrza bębnów łatwo dostaje się woda i zanieczyszczenia, przez co hamulce (zwłaszcza przednie - hydrauliczne) szybko się rozregulowują i wycierają. Tylne (mechaniczne, także bębnowe) wykazują się już większą odpornością. Elementem, który czasem bywa awaryjny, jest elektroniczny moduł zmiany biegów. Gdy zawodzi, kierowca może mieć problemy z trafieniem np. w przełożenie neutralne. Użytkownicy quada miewali również problemy z tylnym dyferencjałem, a konkretnie ze słabej jakości wieloklinem, który nie jest zanadto wytrzymały. Słabością Foremana jest również stosunkowo niewielka moc jego silnika (ok. 22 KM).

Zainteresowani kupnem bez trudu znajdą oferty sprzedaży na rynku wtórnym - Foreman to jeden z najchętniej importowanych zza oceanu czterokołowców użytkowych. (wg. Giełda Samochodowa 73/2007)

Test Honda Foreman 450 ES wg. ATVPolska

001.jpg002.jpg

 

Instrukcja obsługi TRX450ES 1998

Instrukcja obsługi TRX450S 2001

Dane techniczne TRX450 Foreman 1998-2001

Charakterystyka ogólna
moc maksymalna 24,3 KM przy 6250rpm
max. moment obrotowy 2,99kGm przy 3500rpm
rozruch elektryczny lub ręczny
zawieszenie przednie niezależne, podwójne wahacze typu A, pojedyncze amortyzatory,
zawieszenie tylne oś podparta 2 amortyzatorami,
skrzynia biegów mechaniczna, 5-stopniowa plus wsteczny, ESP
Przełożenia:  
przełożenie pierwotne  
przełożenie wtórne  

I bieg

 

II bieg

 

III bieg

 

IV bieg

 

V bieg

 

wsteczny

 
przełożenie końcowe  
zapłon elektroniczny, bezstykowy CDI
sprzęgło odśrodkowe, wielotarczowe, mokre
przeniesienie napędu napęd na 4 koła poprzez wałki, blokada przedniego mechanizmu różnicowego TraxLoc
zasilanie gaźnik podciśnieniowy VE93A, 32mm 
rama stalowa
hamulce bębnowe

przód

2x hydrauliczne, 160mm

tył

1x mechaniczny, 160mm
Ogólna specyfikacja silnika
typ / liczba cylindrów / rozrząd czterosuwowy, jednocylindrowy, OHV, chłodzony powietrzem,
średnica x skok 90,0 x 68,0mm
pojemność 432,6ccm
stopień sprężania 8,5:1
smarowanie ciśnieniowe
łożyskowanie wału tocznie
Ogumienie
 

przód

tył

rozmiar / typ AT 25x8-12 AT 25x10-12
marka Dunlop KT401C Dunlop KT405C
ciśnienie (na zimno) 2,5psi 2,5psi
Płyny i środki smarne
paliwo benzyna bezołowiowa min. 91
zbiornik paliwa  
pojemność całkowita 12,0l
rezerwa 2,7l
Olej silnikowy np. Honda 4T
klasa jakości SF, SG
klasa lepkości 10W40
pojemności 2700ml
wymiana z filtrem  
wymiana bez filtra 2000ml
olej w przednim dyferencjale  
typ olej przekładniowy
klasa lepkości SAE80
pojemność 190ccm
przedkładnia tylna  
typ olej przekładniowy
klasa lepkości SAE80
pojemność 90ccm
Masa
sucha  
TRX450ES 266kg
TRX450FE 270kg
TRX450FM 264kg
TRX450S 260kg
własna  
TRX450ES 276kg
TRX450FE 280kg
TRX450FM 274kg
TRX450S 270kg
   
Dane obsługowe / eksploatacyjne
Akumulator 12V 12Ah (YTX14-BS)
Alternator 310W przy 5000rpm 
Świece zapłonowe DPR-7EA-9
przerwa na elektrodzie 0,8-0,9mm
obroty biegu jałowego 1400rpm
wkręt dawki pilotującej wykręcony o ... obr. 2 5/8
luzy zaworowe regulowane śrubkami
ssące 0,15mm
wydechowe 0,15mm
ciśnienie sprężania  
standard 13,0kg/cm2
minimum 6,5kg/cm2
poziom pływaka 18,5mm
ustawienie iglicy 3 rowek od góry
luz na dźwigni hamulca przedniego  
luz na dźwigni hamulca tylnego  
prędkość maksymalna 65km/h
zbieżność 35mm +/- 15mm
Oświetlenie
reflektor przedni 12V 25/25W x2, 45W szperacz
światło tylne 12V 5W
kontrolki 12V 1,7W 3x
bezpieczniki główny 30A/ 15A x2/ 10A x1
Wymiary
długość całkowita 1961mm
szerokość całkowita 1156mm
wysokośc całkowita 1144mm
rozstaw osi 1271mm
skok zawieszenia przedniego 110mm
skok zawieszenia tylnego 150mm
min. promień skrętu 3500mm
rozstaw kół  

przód

912mm

tył

905mm
wyprzedzenie  
wysokość siedzenia  
1998-2001 860mm
od 2002 854mm
wysokość podnóżków  
1998-2001  
TRX450ES 333mm
TRX450S 327mm
od 2002  
TRX450FE 336mm
TRX450FE 329mm
prześwit  
1998-2001 192mm
od 2002 196mm

Numery seryjne

Model Nr silnika Nr ramy
1998    
TRX450ES TE22E-8000001- 478TE224*WA000001-
TRX450S TE22E-8000001- 478TE220*WA000001-
1999    
TRX450ES TE22E-8100001- 478TE224*X4000001-
TRX450S TE22E-8100001- 478TE220*X4000001-
2000    
TRX450ES TE22E-8100001- 478TE224*Y4100001-
TRX450S TE22E-8100001- 478TE220*Y4100001-
2001    
TRX450ES TE22E-8500001- 478TE224*14200001-
TRX450S TE22E-8500001- 478TE220*14200001-
2002    
TRX450ES TE22E-8600001- 478TE224*24300001-
TRX450S TE22E-8600001- 478TE220*24300001-
2003    
TRX450ES TE22E-8700001- 478TE224*34400001-
TRX450S TE22E-8700001- 478TE220*34400001-
2004    
TRX450ES TE22E-8800001- 478TE224*44500001-
TRX450S TE22E-8800001- 478TE220*44500001-

 

Schemat instalacji elektrycznej:

t1.jpgt2.jpg

 


Kody usterek